WiększaMniejszyNormalny
AKTUALNOŚCI arrow Informacje ogólne arrow Czas na decyzję
26.04.2024.
AKTUALNOŚCI
Gospodarka Odpadami
Galeria 2020
Galeria 2019
Galeria 2018
Galeria 2017
Galeria 2016
Galeria 2015
Galeria 2014
Galeria 2013
Galeria 2012
Galeria 2011
Galeria archiwum
"Biuletyn Choszczeński"
Organizacje pozarządowe
Z kart historii
Kluby sportowe
Kontakt
Powiadom nas
----------------------------------------
Turyści
----------------------------------------
Mieszkańcy
----------------------------------------
NIERUCHOMOŚCI - Inwestycje
Mapa strony
----------------------------------------
----------------------------------------
---------------------------------------
Ochotnicza Straż Pożarna
STUDIUM UWARUNKOWAŃ
SYSTEM INFORMACJI PRZESTRZENNEJ

System informacji przestrzennej Miasta i Gminy Choszczno
EDG
eod
bip
eod
lcc
rejestr
Czas na decyzję Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
13.04.2012.
 Biogazownia

CHOSZCZNO Wczoraj grupa mieszkańców naszej gminy, wśród której dominowali radni Rady Miejskiej w Choszcznie, zwiedziła biogazownię w Grzmiącej. Budowa podobnego obiektu planowana jest na obrzeżach naszego miasta. – Elektrociepłownia napędzana jest substratami (głównie kukurydza – red.) produkowanym przez okolicznych rolników. To, że ulokowaliśmy ją około 200 metrów od miejscowości umożliwia nam ogrzewanie nie tylko 40 procent mieszkańców tej miejscowości, ale także budynków użyteczności publicznej, w tym sąsiadującej z nami szkoły. Dziś wszyscy chcą naszego ciepła, bo jest tańsze średnio o 30 procent – tłumaczył ARKADIUSZ WITKOWSKI, rolnik i jednocześnie prezes Eko-Energia Grzmiąca. Zapewniał, że lokalna społeczność korzyści z tej inwestycji ma zdecydowanie więcej. Udowodnił też, że teorie o emisji nieprzyjemnych dla otoczenia zapachów są bezpodstawne. 
 
 Biogazownia

Przypomnijmy, że w marcu ubiegłego roku firma Renpro złożyła do burmistrza Choszczna wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na budowę biogazowni o mocy dwóch megawatów, której lokalizacja zaplanowana została w sąsiedztwie oczyszczalni ścieków. 20 marca br. burmistrz ROBERT ADAMCZYK przeprowadził otwartą rozprawę administracyjną z udziałem inwestora oraz mieszkańców gminy (protokół poniżej – red.). Wczoraj w Grzmiącej członkowie choszczeńskiej delegacji zarzucili pytaniami nie tylko ARKADIUSZA WITKOWSKIEGO, ale także GRZEGORZA MAŁASZUKA, prezesa zarządu Renpro. Ewentualne zagrożenia środowiskowe, uciążliwość dla okolicznych mieszkańców, koszt inwestycji, konkretne korzyści dla gminy, czemu akurat w tym, a nie innym miejscu - to tylko niektóre z poruszanych przez nich zagadnień. Z ust G. Małaszuka padło też stwierdzenie, że choszczeńska biogazownia nie będzie przyjmować surowców poubojowych, m.in. dlatego, że jest to dla nich nieopłacalne.
 
  Biogazownia

Biogazownię w Grzmiącej odwiedzają przedstawiciele samorządów i inwestorów z całego regionu. Nikt nie ukrywa, że głównym celem wizyt jest przekonanie sceptycznie nastawionych do tego typu inwestycji osób i wytłumaczenie, że prawidłowo zaprojektowane i wykonane instalacje elektrociepłowni oraz odpowiednio dobrane parametry dają pewność, że biogazownia nie będzie uciążliwa zarówno dla środowiska, jak i okolicznych mieszkańców. My zachęcamy do obejrzenia fotoreportażu z wizyty w Grzmiącej, a także lektury protokołu opisującego wspomnianą wyżej rozprawę administracyjną, którą burmistrz przeprowadził 20 marca w Urzędzie Miejskim w Choszcznie.
Tadeusz Krawiec

 

 

PROTOKÓŁ

z rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa, przeprowadzonej w dniu 20 marca 2012 r. o godzinie 10.00 w budynku Urzędu Miejskiego w Choszcznie przy ul. Wolności 24, 73-200 Choszczno.

Rozprawę przeprowadzono w związku z postępowaniem prowadzonym przez Burmistrza Choszczna na wniosek Norberta Kiderysa, prezesa Zarządu RENPRO Sp. z o. o. , ul Małopolska 43, 70-515 Szczecin, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na budowie Biogazowni o mocy 2 MW wraz z infrastrukturą towarzysząca w Choszcznie na działkach nr 70/3 i 70/4, obręb 4 miasta Choszczno.
O terminie rozprawy powiadomiono społeczeństwo Obwieszczeniem Burmistrza Choszczna z dnia 6 marca 2012 r. znak: KO.6220. 6.15.2011.KG zamieszczonym na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Choszcznie oraz na stronie internetowej BIP Urzędu Miejskiego w Choszcznie. Ponadto strony graniczące z inwestycją zostały powiadomione listownie.
Rozprawę prowadził Burmistrz Choszczna - Pan Robert Adamczyk.
Rozpoczynając rozprawę Burmistrz przywitał wszystkich zebranych i poinformował o przedmiocie powyższej rozprawy oraz przedstawił cel przeprowadzenia otwartej rozprawy administracyjnej i jej program. Program obejmował:
•    przedstawienie harmonogramu i procedury administracyjnej dotyczącej wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia
•    prezentację projektowanego przedsięwzięcia przez przedstawicieli spółki RENPRO oraz zaproszonych przez RENPRO gości
•     zapytania i uwagi zgłaszane przez uczestników rozprawy
•    przerwę w celu zapoznania się z dokumentacją
•    zakończenie rozprawy
Następnie zgromadzeni poinformowani zostali przez Burmistrza o zasadach prowadzenia oraz prawach i obowiązkach uczestników rozprawy administracyjnej.
Po wprowadzeniu Burmistrz przekazał głos Panu Krzysztofowi Grucy, Zastępcy Naczelnika Wydziału ds. Komunalnych i Ochrony środowiska, który przedstawił harmonogram i procedurę administracyjną dotyczącą wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia będącego przedmiotem rozprawy:
24 marca 2011r. - Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach      przedsięwzięcia
4 kwietnia 2011 r. - Zawiadomienie o wszczęciu postępowania
4 kwietnia 2011 r. - Pismo do RDOŚ i PPiS w sprawie opinii o konieczności sporządzenia raportu o     oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko
12 kwietnia 2011 r. - Opinia sanitarna o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na     środowisko
21 kwietnia 2011r. - Pismo z RDOŚ o uzupełnienie Karty informacyjnej
27 kwietnia 2011 r. - Pismo z Wydziału Infrastruktury o planie zagospodarowania przestrzennego
27 kwietnia 2011 r. - Uzupełnienie wniosku  do RDOŚ
11 maja 2011 r. - Postanowienie RDOŚ o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na     środowisko
24 maja 2011 r. - Postanowienie Burmistrza o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania     na środowisko
24 maja 2011 r. - Postanowienie Burmistrza o zawieszeniu postępowania administracyjnego
10 sierpnia 2011 r. - Przekazanie Raportu o oddziaływaniu na środowisko przez Renpro
12 sierpnia 2011 r. - Przekazanie Raportu do RDOŚ i PPiS wraz z wnioskiem Burmistrza o     uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia
25 sierpnia 2011 r. - Pozytywna opinia sanitarna dotycząca realizacji przedsięwzięcia
14 września 2011 r. - Wezwanie z RDOŚ o uzupełnienie Raportu
26 września 2011 r. - Wezwanie od Burmistrza o uzupełnienie Raportu
3 października 2011 r. - Obwieszczenie Burmistrza o możliwości zapoznania się z raportem     oddziaływania na środowisko
6 października 2011 r. - Wniosek Renpro o przedłużenie terminu na uzupełnienie raportu
6 października 2011 r. - Pismo od Stowarzyszenia  Na Rzecz Ochrony Środowiska Naturalnego      Gminy Choszczno w sprawie włączenia ww Stowarzyszenia do postępowania     administracyjnego
11 października 2011 r. - Informacja dla Stowarzyszenia  Na Rzecz Ochrony Środowiska     Naturalnego      Gminy Choszczno o włączeniu do postępowania     administracyjnego
14 października 2011 r. - Pismo z RDOŚ informujące o zgodzie na wydłużenie terminu na     uzupełnienie raportu
24 października 2011 r. - Wniosek  Stowarzyszenia  Na Rzecz Ochrony Środowiska Naturalnego      Gminy Choszczno o przeprowadzenie rozprawy administracyjnej
24 października 2011 r. - Wniosek Stowarzyszenia  Na Rzecz Ochrony Środowiska Naturalnego      Gminy Choszczno  o wydanie negatywnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach     zgody na realizację przedsięwzięcia
24 października 2011 r. - Pismo Panów Piotra i Pawła Nahorskich z uwagami dot. Raportu
25 października 2011 r. - Przekazanie przez  Stowarzyszenie  Na Rzecz Ochrony Środowiska     Naturalnego  Gminy Choszczno list protestacyjnych z podpisami mieszkańców
25 października 2011 r. - Odpowiedź Burmistrza dla  Stowarzyszenia  Na Rzecz Ochrony     Środowiska Naturalnego  Gminy Choszczno dot. rozprawy administracyjnej
25 października 2011 r. - Wezwanie od Burmistrza do Renpro o uzupełnienie Raportu
28 października 2011 r. - Pismo od Renpro do wiadomości Burmistrza z uzupełnieniem Raportu
3 listopada 2011 r. - Zawiadomienie z RDOŚ o przedłużenie terminu rozpatrzenia wniosku o     uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia
29 listopada 2011 r. - Uzupełnienie Raportu przez Renpro
3 grudnia 2011 r. - Przesłanie do RDOŚ uzupełnienia Raportu
14 grudnia 2011 r. - Wezwanie od Burmistrza do Renpro o ponowne uzupełnienie Raportu
20 grudnia 2011 r. - Telefoniczne zgłoszenie dokonane przez przedstawiciela Renpro o terminie     uzupełnienia raportu (notatka odręczna na piśmie KO.6220.6.2011.12.DB z dn     14.12.2012r.)
9 stycznia 2012 r. - Prośba Renpro o przedłużenie terminu przekazania uzupełnienia raportu
13 stycznia 2012 r. - Uzupełnienie Raportu przez Renpro
17 stycznia 2012 r. - Przekazanie przez Burmistrza do RDOŚ uzupełnienia Raportu
8 lutego 2012 r. - Postanowienie RDOŚ o uzgodnieniach dotyczących realizacji przedsięwzięcia
6 marca 2012 r. - Obwieszczenie oraz zawiadomienie przez Burmistrza stron o przeprowadzeniu     rozprawy administracyjnej
Następnie Burmistrz poprosił o zabranie głosu przedstawiciela firmy Renpro.
Pan Andrzej Majkowski manager projektu biogazowni z firmy Renpro przedstawił osoby obecne z ramienia firmy Renpro:
Pan Grzegorz Małaszuk - prezes zarządu firmy Renpro, Pan Norbert Kiderys - wspólnik firmy Renpro, Pani Ewa Połczyńska - pracownik firmy Renpro, Pan Henryk Wolski - autor Raportu oddziaływania na środowisko, Pan Arkadiusz Witkowski - prezes zarządu spółki Eko-Energia Grzmiąca.
Następnie przystąpił do prezentacji multimedialnej projektowanej biogazowni, w której przedstawił ogólne zasady działania biogazowni, szczegóły technologiczne procesów zachodzących w czasie produkcji biogazu oraz korzyści dla mieszkańców i władz samorządowych gminy Choszczno. Głównym produktem powstałym w czasie procesów zachodzących w instalacji jest biogaz, z którego w procesie spalania wytwarzana jest energia cieplna z której część przekształcana jest na energię elektryczną a część może być wykorzystana jako energia zasilająca sieć ciepłowniczą. Dodatkowym produktem powstającym po procesie odgazowania jest masa pofermentacyjna, która może być wykorzystywana jako nawóz przez rolników. Przedstawił także rodzaje biogazowni: rolnicza, wykorzystująca w czasie procesów tylko produkty pochodzenia rolniczego, oraz biogazownia utylizacyjna zwana przemysłową, w której jako wsad mogą być wykorzystywane również odpady z przemysłu spożywczego (poubojowe, kateringowe, z przemysłu gorzelnianego itp.). Ponadto przedstawiono planowane usytuowanie biogazowni względem budynków mieszkalnych oraz względem istniejącego ujęcia wody.
Następnie głos zabrał Pan Arkadiusz Witkowski przedstawiając biogazownię otwartą w styczniu 2011 r. w miejscowości Grzmiąca. Powyższa instalacja jest biogazownią rolniczą czyli napędzaną substratami pochodzenia rolniczego, które produkowane są przez producentów z najbliższej okolicy. Przedstawił również ogólne procesy technologiczne zachodzące na terenie przedmiotowej biogazowni oraz sens usytuowania biogazowni w bezpośrednim sąsiedztwie miejscowości (ok. 250 m od najbliższych zabudowań). Bezpośrednia bliskość tej inwestycji umożliwiła zasilanie ok 40% mieszkańców Grzmiącej oraz budynków użyteczności publicznej tanią energią cieplną (koszt 1 GJ tańszy o ok. 30% od kosztu wytworzenia tej samej ilości energii z najtańszego źródła jakim jest miał węglowy). Prelegent zapewnił również o bezpieczeństwie użytkowanej biogazowni, którego gwarancją są wysokie normy budowlane w trakcie realizacji inwestycji oraz dbałość i nadzór nad procesami technologicznymi w czasie jej eksploatacji. Zapewnił również że w interesie inwestora jest zapewnienie szczelności instalacji, gdyż w przypadku wydobywania się odorów z instalacji wydobywa się metan, czyli wyprodukowane przez biogazownię paliwo, co w konsekwencji powoduje straty inwestora. Dlatego obawy o nieprzyjemne zapach wydostające się z instalacji w czasie procesów technologicznych są bezpodstawne. Podał również przykłady korzyści dla lokalnej społeczności płynące z  zaangażowania rolników w produkcję biomasy oraz wykorzystywania darmowego, wysokojakościowego nawozu czyli masy pofermentacyjnej na polach.
Po zakończeniu tej części prezentacji głos zabrał ponownie Pan Andrzej Majkowski, który omówił korzyści wynikające z planowanego miejsca posadowienia inwestycji (tania energia cieplna możliwa do wykorzystania po wybudowaniu przez inwestora na własny koszt sieci ciepłowniczej, pewne źródło dochodów dla producentów biomasy), oraz bezpośrednie korzyści dla  gminy Choszczno, czyli wpływy z podatków od nieruchomości oraz przyciągnięcie potencjalnych inwestorów mogących wykorzystać potencjał powstały po stworzeniu tej inwestycji. Zapewnił również, że inwestycja prowadzona będzie na każdym etapie zgodnie z rygorystycznymi postanowieniami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie i Państwowej Powiatowej Inspekcji Sanitarnej w Choszcznie.
Po prezentacjach kierujący rozprawą Burmistrz poprosił o zadawanie pytań.
Panowie Przemysław i Stanisław Kobeszko przedstawili usytuowanie ujęć wody (własnych i ujęcia dla miasta Choszczno), które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie działki przeznaczonej pod planowaną inwestycję, wyrażając obawę, iż przedmiotowa inwestycja będzie stanowiła ogromne źródło zagrożenia dla zasobów wodnych miasta Choszczno. Zadano pytanie, dlaczego nie wzięto pod uwagę zagrożenia dla ujęć wodnych przy sporządzaniu raportu oddziaływania na środowisko, oraz drugie dotyczące przeważających kierunków wiatrów, gdyż w raporcie przedstawiono iż dominującymi są wiatry wiejące z kierunków zachodnich, natomiast wg odczuć zadających pytania przeważającymi są wiatry wschodnie, co w przypadku usytuowania miasta względem inwestycji może powodować znaczne dolegliwości spowodowane nieprzyjemnymi zapachami z biogazowni, ponieważ istniejąca instalacja jaką jest oczyszczalnia ścieków  znajdująca się w bezpośrednie bliskości planowanej inwestycji, jest doskonałym przykładem oddziaływania na miasto.
Następne pytanie zadała Pani Prakseda Gulba, która obawiała się że w przypadku takiej inwestycji wody gruntowe zostaną skażone i czy w takim wypadku będzie możliwość wybudowania domu mieszkalnego na działce znajdującej się w sąsiedztwie planowanej inwestycji.
Na powyższe pytanie odpowiedzi udzielił prowadzący rozprawę Burmistrz, który stwierdził że decyzja o budowie domu wydawana jest w oddzielnym trybie administracyjnym a pytanie nie dotyczy bezpośrednio planowanej inwestycji. Poprosił ponadto o zadawanie pytań dotyczących ściśle przedmiotu rozprawy administracyjnej.
Następnie głos zabrał Pan Sławomir Stecyk twierdząc, że na obwieszczeniu zamieszczonym w BIP Urzędu Miejskiego  w Choszcznie nie było jednoznacznej informacji dotyczącej treści rozprawy na co prowadzący rozprawę Burmistrz poprosił o trzymanie się tematu rozprawy, czyli biogazowni a nie procedur administracyjnych,  które można rozpatrywać w przewidzianym do tego trybie. Po tym Pan Stecyk zadał pytanie: w jaki sposób inwestor chce zapewnić szczelność przy przeładunkach substratu, czyli uniemożliwić przedostawania się gazów do otoczenia przy proponowanej technologii (wg. Pana Stecyka - "technologii niemieckiej" - która może nie zapewniać dostatecznej szczelności instalacji, w przeciwieństwie do "technologii duńskiej" w której szczelność jest zagwarantowana).
Odpowiedź inwestora na pierwsza turę zadanych pytań:
Odpowiedź na pytanie 1 dot. zanieczyszczenia wód gruntowych.
Zgodnie z uzgodnieniami dotyczącymi planowanej inwestycji wszystkie instalacje planowane w inwestycji muszą być szczelne a zagrożenie przedostaniem się zanieczyszczeń do wód gruntowych, przy planowanej technologii jest niemożliwe ze względu na reżimy technologiczne wymagane zarówno w czasie budowy jak i w trakcie użytkowania instalacji. Założenie jest takie, że proces technologiczny będzie szczelny i nie będzie miał wpływy na wody gruntowe. W przypadku sytuacji awaryjnych, tzn. gdy nastąpi wypadek cysterny transportującej gnojowicę lub inne substancje przeznaczone jako wsad do biogazowni, przewidziane są odpowiednie procedury które wdrażają w życie odpowiednie służby (Straż Pożarna) przewidziane w przypadku sytuacji awaryjnej.
Odpowiedź na pytanie 2 dot. przeważających wiatrów.
Firma Renpro ma najdokładniejsze dane możliwe do uzyskania z okolic Choszczna, gdyż jest właścicielem elektrowni wiatrowych znajdujących się w okolicach Choszczna (Żeńsko), będących w zasięgu wzroku z wielu miejsc w Choszcznie. Prowadzone są tam pomiary ciągłe, zarówno prędkości jak i kierunków wiatru. Na podstawie tych pomiarów przedstawiono dane zawarte w raporcie które są wystarczająco miarodajne.
Odpowiedź na pytanie 3 dot. zaproponowanej technologii.
Zgodnie z ustaleniami RDOŚ technologia zaproponowana przez Renpro odpowiada wymaganiom, a jakiekolwiek odstępstwa od wybranej restrykcyjnej technologii spowodują odmowę uzyskania pozwolenia na budowę biogazowni. W przypadku niespełnienia wymagań w trakcie eksploatacji Generalny Inspektor Ochrony Środowiska może wydać decyzję o zamknięciu takiego zakładu. Narażanie się na tego typu działania po zainwestowaniu 26 milionów zł jest nielogiczne. Jednak w przypadku niespełnienia wymagań i odpowiednich decyzji, firma przyjmuje ryzyko zaprzestania działalności.
Odpowiedź uzupełnił Pan Arkadiusz Witkowski, który starał się rozwiać obawy o brak szczelności membrany zamykającej zbiorniki fermentacyjne. Producent daje gwarancje na 20 lat żywotności tej membrany, która po tym okresie - w interesie właściciela instalacji -  musi zostać wymieniona. Wykonanie zbiorników fermentacyjnych w technologii żelbetowej monolitowej, uszczelnionych od wewnątrz żywicą epoksydową,  gwarantuje ich szczelność na długie lata. Umocowanie membrany wewnętrznej i zewnętrznej gwarantuje ich szczelność. Ponadto stan szczelności membran jest monitorowany na bieżąco. W przypadku silosu na kiszonkę, nie ma obaw na przedostawanie się odorów, gdyż odpowiednie zakiszenie i zabezpieczenie plandekami daje gwarancję minimalnej uciążliwości zapachowej tej części procesu technologicznego, gdyż tam nie zachodzi proces fermentacji i odgazowania.
Pytanie Pana Remigiusza Szczęsnego:
Co przemówiło za lokalizacją biogazowni w tym miejscu i jaki wpływ na mieszkańców miasta będzie  miał transport surowca (m.in. produktów poubojowych) do biogazowni, jaka jest planowana liczba i tonaż samochodów transportujących surowiec?
Odpowiedź inwestora:
O lokalizacji przesadziło usytuowanie strefy przemysłowej w bliskim sąsiedztwie miasta w której istnieją inne instalacje przemysłowe (oczyszczalnia ścieków) gdzie budowa biogazowni nie spowoduje wzrostu uciążliwości zastałych obiektów. Transport surowca, bez względu na odległość od biogazowni jest niezbędny, gdyż produkowany jest on na polach znajdujących się zawsze w oddaleniu od biogazowni. Transport odpadów poubojowych jest możliwy tylko w przypadku uzasadnienia ekonomicznego. W przypadku planowanej biogazownia w Choszcznie, w najbliższej okolicy nie ma zakładów przetwórczych (ubojni), w związku z tym pozyskiwanie i transport tego rodzaju surowca będzie nieuzasadniony ekonomicznie. Dlatego decyzja o technologii podjęta zostanie po przeanalizowaniu aspektów ekonomicznych. Na dzień dzisiejszy ekonomicznie uzasadniona będzie biogazownia oparta o surowiec rolniczy (kiszonka z kukurydzy)  Niebagatelny wpływ na podjecie decyzji miała również możliwość zbycia ciepła, poprzez budowę sieci ciepłowniczej zasilającej odbiorców z Choszczna oraz możliwość podłączenia do odpowiedniej sieci energetycznej (GPZ Choszczno 2). W oparciu o te założenia ta lokalizacja jest najbardziej racjonalna. Odpowiedź dotycząca ilości i tonażu samochodów dostarczających surowiec do biogazowni jest  na chwilę obecną trudna. Przy założeniu że technologia będzie oparta głównie na kiszonce kukurydzy, a surowiec dowożony będzie w czasie zbiorów kukurydzy, można przyjąć że w ciągu 20-25 dni do biogazowni będzie dostarczany surowiec z częstotliwością do kilkunastu transportów  o masie ok 25 ton każdy w ciągu doby.
Pytanie Pana Sławomira Stecyka
Czy jesteście w stanie zużyć 40 tys. m3 gnojowicy w ciągu roku i skąd ona będzie dowożona?
Odpowiedź inwestora:
W raporcie oddziaływania na środowisko podana została ilość 5 tys. ton (ok. 5 tys. m3) i maksymalnie taka ilość będzie wykorzystywana. Wszystkie substraty zostaną zakupione od różnych podmiotów, a miejsce zakupu nie ma znaczenia, gdyż bez względu na miejsce zakupu zawsze trzeba będzie zakupiony surowiec dowieść do biogazowni.
Pytanie Pana Przemysława Kobeszki:
Czy macie Państwo swoje środki transportu, czy będziecie korzystać z wynajętych?
Odpowiedź inwestora:
W chwili obecnej nie jesteśmy w posiadaniu własnych środków a co będzie w przyszłości nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć.
Pytanie Pana Piotra Nahorskiego:
Dlaczego nie powiadomiono właścicieli działek nr 43, 54 i 65/4.
Odpowiedź Burmistrza:
Proszę zaprotokołować i wyjaśnić sprawę w stosownym trybie.
Pytanie Pana Piotra Nahorskiego:
Czy transport surowca dostarczanego do biogazowni  spoza terenu gminy  nie wskazuje na transgraniczność oddziaływania przedsięwzięcia?
Odpowiedź inwestora:
O transgraniczności mówimy w przypadku oddziaływania inwestycji na kraje sąsiednie, natomiast oddziaływanie pomiędzy jednostkami administracyjnymi Polski nie jest w rozumieniu ustawy oddziaływaniem transgranicznym.
Pytanie Pana Piotra Nahorskiego:
Jaki udział w cenie energii cieplnej będą miały dotacje unijne i czy w przypadku zmian w zasadach finansowania inwestycji pociągnie to za sobą zmiany w cenie dostarczanej energii?
Odpowiedź inwestora:
W przypadku produkcji ciepła ze źródeł odnawialnych, biogazownia otrzyma "żółty certyfikat", co gwarantuje utrzymanie niskich cen energii cieplnej na co najmniej 15 lat. Gwarantują to obecne regulacje prawne jak i nowy projekt prawa, który daje bankom gwarancje wypłacalności inwestora. Nawet w przypadku braku certyfikatu ceny energii pozostaną na niskim poziomie. Ponadto odbiorcy energii cieplnej  dostarczone przez sieć wybudowaną przez Renpro nie będą zmuszeni do zrezygnowania z dotychczasowych sposobów i źródeł ogrzewania mieszkań i domów i w każdym momencie będą mogli zrezygnować z energii dostarczanej przez Renpro. Poza tym na w przewidywanej cenie energii cieplnej nie ma wliczonych żadnych środków unijnych. Przykładem tego jest inwestycja w Grzmiącej, gdzie inwestor na własny koszt (1,8 mln. zł pochodzące z kredytu bankowego) wybudował sieć ciepłowniczą. Koszt energii - od 16 do 20 zł za GJ w zależności od odbiorcy - skalkulowany został wziąwszy pod uwagę wszystkie koszty, w tym koszty kredytu. Osoby korzystające z energii są bardzo zadowolone. Zysk z energii cieplnej stanowi jedynie 0,8% planowanych dochodów pochodzących głównie z energii elektrycznej, dlatego podwyższanie ceny energii cieplnej dla odbiorcy nie ma wpływu na rachunek ekonomiczny.
Pytanie Pana Piotra Nahorskiego:
Czy wystąpiliście Panowie o promesę na przyłączenie do sieci energetycznej i czy znacie koszty przyłączenia do sieci?
Odpowiedź inwestora:
W chwili obecnej nie mamy jeszcze konkretnych informacji co do możliwości i kosztów przyłączenia, jednak ze względu na dotychczasową działalność (farmy wiatrowe) mamy świadomość o możliwości przyłączenia do sieci i wiemy że koszty nie będą wielkie.
Pytanie Pana Przemysława Kobeszki:
W jaki sposób, zgodnie z zapisami w raporcie, chcecie zamknąć całą uciążliwość biogazowni w granicach waszej działki i co będzie jeżeli uciążliwość zapachowa będzie odczuwalna dla działek sąsiadujących z inwestycją?
Odpowiedź inwestora:
Decyzja środowiskowa będzie narzucała na nas obowiązek ograniczenia uciążliwości do działki na której znajduje się inwestycja, a wszelkie odstępstwa od powyższej decyzji dadzą możliwość odpowiednim organom do zmuszenia inwestora do zamknięcia wszelkiego oddziaływania w granicach działki. Przykładem tego jest inwestycja w Grzmiącej, gdzie silosy na kiszonkę znajdują się 250 m od gimnazjum i do tej pory nie było żadnych skarg na jakąkolwiek uciążliwość . Możemy powiedzieć, że planowana biogazownia nie będzie zakładem utylizacji odpadów a będzie biogazownią rolniczą na co wskazuje rozkład dostarczanych substratów, natomiast nie chcemy wykluczać możliwości dostarczania szerokiego spektrum substratów. W planowanej instalacji załadunek  substratu odbywać się będzie w hali zapewniającej brak możliwości wydostawania się odorów na zewnątrz (zapewnienie podciśnienia w budynku hali oraz filtrów węglowych w wentylacji wywiewnej) oraz szczelne zbiorniki magazynujące masę pofermentacyjną która może stanowić potencjalne źródło nieprzyjemnych zapachów.
Po tej odpowiedzi Burmistrz prowadzący rozprawę zarządził przerwę.
Po przerwie głos zabrał  Pan Arkadiusz Witkowski, prezentując zdjęcia lotnicze biogazowni w Grzmiącej. Miały one zobrazować rozmieszczenie poszczególnych zbiorników  w biogazowni, oraz usytuowanie instalacji w odniesieniu do miejscowości Grzmiąca. Pokazano również zdjęcia lotnicze osiedli  i budynków użyteczności publiczne podłączone do sieci ciepłowniczej. Prelegent poinformował również o powierzchni upraw na której uprawiana jest kukurydza służąca jako substrat w omawianej biogazowni. Ponadto przedstawił kopie opinii o braku uciążliwości biogazowni napisaną przez Wójta Grzmiącej oraz dyrektora gimnazjum w Grzmiącej. Powyższe gimnazjum leży w najbliższym sąsiedztwie. Poinformował również o wymiernych korzyściach dla  gminy, gdyż inwestor wpłaca rocznie 191 tys. zł do budżetu. Dodatkową korzyścią jest zapewnienie zbytu produktów rolnych dla rolników którzy dostarczają substraty (głównie kukurydzę) do biogazowni. Obawa o przykre zapachy wydobywające się podczas transportu substratu są bezzasadne, gdyż kukurydza dostarczana jest wkrótce po skoszeniu, a gnojowica jest transportowana w szczelnych beczkach. Następnie przedstawił serię zdjęć pokazujących biogazownie funkcjonujące w Niemczech, oraz zdjęcia wykonane w trakcie budowy biogazowni obrazujące szczegóły techniczne elementów instalacji.
Po prezentacji przedstawiciel inwestora zaproponował zapisy w decyzji środowiskowej, gwarantujące mieszkańcom Choszczna zmniejszenie uciążliwości do minimum:
1. Instalacja służąca do podawania substratów do biogazowni musi być szczelna.
2. Decyzja środowiskowa musi narzucać technologię gwarantującą bezpieczeństwo zasobów wód gruntowych i istniejących ujęć wody.
3. Konieczne będzie przyjęcie procedury na wypadek wystąpienia wycieków substratu w trakcie transportu oraz w trakcie podawania do instalacji.
4. W decyzji środowiskowej można zawrzeć zapis o zakazie stosowania substratów poubojowych.
5. W decyzji środowiskowej można zapisać iż podczas transportu uciążliwość z nim związana musi być jak najmniejsza.
6. Inwestor jest gotów do zorganizowania wyjazdu do istniejącej instalacji w Grzmiącej, po ustaleniu odpowiadającego stronom terminu.
Pytanie Pana Przemysława Kobeszki:
Czy możliwe będzie zastosowanie kurtyny wodnej w przypadku uciążliwości zapachowych wydostających się z instalacji?
Odpowiedź inwestora:
W decyzji środowiskowej znajdzie się zapis, że miejsce zrzutu substratów dostarczanych do biogazowni musi być szczelne, a zastosowana technologia zapewniająca szczelność będzie najlepsza z możliwych. Obojętne czy będzie to kurtyna wodna czy inne rozwiązanie, zastosowana technologia musi spełniać założenia.
Pytanie Pana Sławomira Stecyka:
Czy zgodzilibyście się  aby w decyzji środowiskowej był zapis o wykluczeniu możliwości  jakichkolwiek emisji zapachów z instalacji
Odpowiedź inwestora:
Emisja zapachów ograniczona będzie tylko do miejsc znajdujących się w granicach działki. Nie jest możliwe wykluczenie wydobywania się zapachów, gdyż jest to technologicznie niemożliwe. W przypadku, gdy w instalacji jest nadmiar gazu, jest on spalany przy pomocy pochodni. Nie ma obawy o wydostanie się biogazu do atmosfery w czystej formie. Jedynie w czasie hipotetycznej awarii możliwe jest wydostanie się biogazu na zewnątrz, jednak w takim wypadku będzie to sytuacja krótkotrwała. Jednak jest to zdarzenie losowe i wyeliminowanie takowego nie jest możliwe. W przypadku składowania kiszonki kukurydzianej, silosy będą przykryte plandekami, a odkrywanie silosów następowało będzie w czasie załadunków substratu do komór fermentacyjnych. W trakcie tej czynności zapach kiszonki może być  wyczuwalny w najbliższej okolicy, jednak nie jest to zapach na tyle dolegliwy aby stanowił znaczącą uciążliwość. Zapach kiszonki na pewno nie będzie bardziej dolegliwy niż wydobywający się obecnie zapach z funkcjonującej oczyszczalni ścieków. Najlepszym przykładem na zapachy w pobliżu biogazowni będzie wizyta w Grzmiącej, gdzie proces produkcji trwa na bieżąco.
Pytanie Pana Sławomira Stecyka:
Czy w Grzmiącej na terenie biogazowni macie własne ujęcie wody?
Odpowiedź inwestora:
Korzystamy z sieci lokalnej. Biogazownia w procesie technologicznym nie potrzebuje wody, a źródło zaopatrzenia w  wodę  używaną do celów socjalnych określone zostanie w warunkach zabudowy.
Prowadzący rozprawę Burmistrz, po stwierdzeniu, że nie ma więcej pytań poinformował o możliwości zapoznania się z protokołem z niniejszej rozprawy oraz o możliwości wnoszenia uwag do powyższego. Ponadto poinformował że po zaakceptowaniu protokołu, ustalony zostanie termin wizyty w biogazowni w Grzmiącej.
Na tym rozprawa została zakończona
 

 

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Rewitalizacja w Gminie Choszczno

  

SYSTEM POWIADAMIANIA MIESZKAŃCÓW

TERMO

CHOSZCZNO

ZAKŁAD AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ

"SZANSA"

serdecznie zapraszamy

na naszą stronę na

facebook-u

PROJEKT EUROINNOWACJE
Gospodarka Odpadami
Kalendarz imprez 2012
Choszczno
Fundusze, Projekty, Dofinansowania, Pomoc Finansowa
Rejestr zbiorów danych osobowych Choszczno
Organizacje pozarządowe - kliknij

Przygarnij mnie...

   ...JESTEŚMY RÓWNIEŻ NA FACEBOOKU

Index firm - Gmina Choszczno

Samorządowy Informator SMS Gminy Choszczno
lcc

Turystyczno – rekreacyjne zagospodarowanie terenów wokół jeziora Klukom oraz na Miejskiej Górze

Lokalna Grupa Rybacka

Północna Izba Gospodarcza - Oddział w Choszcznie

Zadania Inwestycyjne
 
Polska Telewizja Internetowa
Lider Pojezierza
LP
Copyright © 2024 www.choszczno.pl.