CHOSZCZNO. W Choszczeńskim Domu Kultury odbyło się spotkanie, w trakcie którego podsumowany został pierwszy etap tworzenia Systemu Identyfikacji Wizualnej Miasta i Gminy Choszczno. Włodarze miasta, członkowie Gminnej Rady Kultury i plastycy zdecydowali, że markę naszej gminy budować będziemy na ikonie Choszcza z hasłem „Choszczno – bohater regionu”.
Każdy z nas mógł się przyczynić do współtworzenia koncepcji marki miasta
i gminy Choszczno poprzez specjalną ankietę, którą przez internet lub
osobiście wypełniło ponad 500 osób. Jej podsumowanie przedstawiła ALICJA TERLIKOWSKA,
główna animatorka tej koncepcji. Jak wynika z jej zestawień, nad
ankietą najczęściej pochylały się osoby mieszkające w Choszcznie, w tym
panie, (ok. 66 proc.), a ponadto osoby z wyższym wykształceniem, będące w
związku małżeńskim (51 proc.) i wieku od 20 do 30 lat. Na pytanie o to,
czy jesteśmy zadowoleni z życia w naszej gminie, dokładnie 47 proc.
ankietowanych zaznaczyło odpowiedź „raczej tak”, kolejnych 13 proc.
„tak”, a niespełna 16 proc. „nie”. Ciekawie rozłożyły się nasze
preferencje związane wielkością gminy Choszczno. Tu ponad 80 proc.
respondentów stwierdziło, że jest „odpowiednio wielka”, kolejnych 17
proc. uważa że jest „za mała”, a tylko nieco ponad dwa proc., że jest
„za duża”.

Wskazując na kolor kojarzony z Choszcznem, aż 49 proc. ankietowanych
wskazało na zielony, potem wybieraliśmy czerwony (13 proc.), szary (17
proc.) i na końcu niebieski (9 proc.). Na pytanie, o to skąd pochodzi
nazwa miasta, 49 proc. napisało, że od Choszcza, 13 proc. od chaszczy i
nieco ponad 10 proc. nawiązało do jego przedwojennej nazwy, czyli
Arnswalde. Tu ktoś nieco żartobliwie stwierdził, że Choszczno kojarzy mu
się ze… św. Mikołajem i jego słynnym „Ho, ho, ho!”
A jak oceniamy siebie nawzajem? Tu padło kilkanaście, niemalże
równorzędnych ocen, poczynając od stwierdzenia, że jesteśmy
uśmiechnięci, gościnni i uprzejmi, ale też omijamy paragrafy, bywamy
skąpi i bez humoru. Położenie geograficzne, oferta sportowo-rekreacyjna i
historia, to według ankietowanych, główne zalety naszej gminy. Ponad 54
proc. respondentów uważa, że miasto jest atrakcyjne przede wszystkim
dla mieszkańców, a tylko 20 proc. dla turystów i 18 proc. dla
inwestorów. Tylko co drugi z badanych poleciłby Choszczno, jako miejsce
warte odwiedzenia. I na podsumowanie 50 proc. zdeklarowanych zaznaczyło,
że lubi Choszczno, 28 proc., że jest mu obojętne, a niespełna 10 proc.
po prostu nie lubi.

Na opisywanym spotkaniu, w którym uczestniczyli m.in. wiceburmistrz WOJCIECH SIERAKOWSKI, sekretarz miejski MAGDALENA SIEŃKO,
członkowie Gminnej Rady Kultury oraz przedstawiciele magistrackiego
biura promocji, długo dyskutowano nad głównymi założeniami koncepcji,
opracowanej na podstawie opisanych wyżej ankiet. Koncepcji, która
pozwoli stworzyć tzw. System Identyfikacji Wizualnej Miasta i Gminy
Choszczno. W efekcie tych rozmów, jednomyślnie zdecydowano, że głównym
rdzeniem tego systemu, czyli budowę promocyjnej marki naszego miasta,
oprzemy na symbolu Choszcza z hasłem „Choszczno – bohater regionu”.
Tadeusz Krawiec
PS. Ciekawe jest to, że ponad 500 dorosłych osób, które wypełniły
ankiety, wskazując choszczeński akcent w skali województwa
zachodniopomorskiego, najczęściej wymieniały ośrodek rehabilitacyjny
przy SP ZOZ. Potem jest Modry Las, kajak polo, jezioro i plaża w centrum
miasta, legendarna postać Choszcza, pływalnia Wodny Raj i Zespół Pieśni
i Tańca Stobniczanie. Ciekawe jest to, że nie ma tu, choćby naszego
zabytkowego kościoła, barbakanu, promenady wokół jeziora, czy placówek
kultury, z tak znaną w Polsce księgarnią Pegaz na czele…
|